
The U.S. State Department finally submitted its long-awaited report
on the People’s Mojahedin Organization of Iran to the House Foreign
Affairs Committee on Friday afternoon, October 28. Made public by
the Foreign Affairs Committee on Monday, October 31, the document
was accompanied by a letter from Ms. Wendy Sherman, Assistant
Secretary of State for Legislative Affairs.

Unfortunately, the report was a lengthy reiteration of old
allegations against the Iranian Resistance, and had nothing new to
offer. The State Department made the same accusations during the
Irangate affair in 1985, as part of a goodwill gesture to the Khomeini
regime to free American hostages in Lebanon.  Almost a decade later,
the Department has basically added new paragraphs to an old report

against the Mojahedin. 1

The report is characterized by innumerable discrepancies,
falsifications, and distortions of simple, unambiguous facts, past and
present, as well as by a lack of new sources and selective use of old
ones. The overall impression is one of unprofessionalism. The
Department claims many government agencies participated, but the

finished product is questionable as a freshman term paper, much
less a State Department review. The Departments of Defense
(including the Defense Intelligence Agency and the four military
services), Justice, Treasury, and Transportation; the National
Intelligence Council; National Security Agency and the CIA are among
those named. The Department also claims to have consulted a wide

range of Iranian opposition groups and Iranian expatriates, including
Mojahedin sympathizers, to have obtained the views of prominent
American academic specialists on Iran, and to have contacted experts

A Discredited Report

I



Democracy Betrayed

2

in non-governmental organizations and think-tanks. Finally, the
authors claim to have reviewed many of the Mojahedin’s publications
from the 1960s through October 1994. 2

In this chapter, we do not intend to refute all of the baseless
accusations. Other chapters are devoted to extensive responses to

individual charges. This chapter addresses solely the method of
preparing the report, and certain blatant discrepancies and
fabrications. Regrettably, these discrepancies may only be interpreted
either as revealing the authors’ unfamiliarity with the simplest issues
in Iran, or as serving specific political interests.

The Method

1- The State Department refrained from conducting a dialogue
with the subject of the report, namely the Mojahedin Organization.
Such talks are prerequisite to a fair, impartial study.

2- Despite claims to the contrary, a large cross-section of the

Iranian opposition was not consulted. The National Council of
Resistance, widely recognized by the international press and many
experts as the most prominent Iranian opposition group, has 235
members. The State Department did not consult with any of them. A
number of the NCR’s members live in the United States and are easily
accessible to the Department.

3- The assertion that the Department contacted many Iranian
expatriates is also untrue. On July 22 and 23, some 3,000 Iranians
marched in front of the White House 3 and another 3,000 Iranians
demonstrated in Los Angeles. 4 They expressed support for the
National Council of Resistance and called for a dialogue with the
NCR to facilitate an impartial report. Representatives delivered copies

of the demonstration’s resolution to the White House and other
government agencies, including the State Department. The
Department has disregarded these resolutions.

4- In the six months preceding publication of the report, thousands
of Iranians sent letters to government officials, often forwarding copies
to the NCR’s Washington Office. They declared their support for the

Mojahedin and expressed concern at the Department’s biased
approach. Many wrote letters seeking appointments with Christopher
Henzel, of the Department’s Iran Desk, David Litt, Director, Office
of Northern Gulf Affairs, and Robert Pelletreau, Assistant Secretary
for Near Eastern Affairs. Their requests were either left unanswered



3

A Discredited Report

or refused.
A number subsequently complained to President Clinton and

Congressional Foreign Affairs Committee Chairman, Rep. Lee
Hamilton, and expressed concern about the political goals they
suspected were being pursued by the Department. For his part, the

Foreign Affairs Committee Chairman pointed out the necessity for a
dialogue and expressed regret that such action might not have been
taken.

Eventually, the House Foreign Affairs Committee intervened to
arrange meetings for several sympathizers of the Iranian Resistance
with Mr. Henzel in the last two weeks before the report’s publication.

These meetings were, of course, too late to be meaningful. According
to participants, moreover, Mr. Henzel was not interested in a
constructive discussion; rather, as became evident, the meetings were
intended to stifle congressional protests, specifically from the Foreign
Affairs Committee, and to portray the procedure as impartial.
Participants subsequently told  officials of the NCR’s Washington

Office that the report failed to mention any of the points they had
emphasized in their meetings with Mr. Henzel, including even their
responses to questions he had raised.

In the opinion of these Iranians, Mr. Henzel’s knowledge of issues
relating to Iran, especially the Mojahedin and Iranian Resistance,
was severely limited.  In many instances, he was uninformed of
commonly known events in recent Iranian history, and repeatedly

expressed an obverse view of them, especially regrettable because he
is ostensibly responsible for compiling the report. 5

We have no argument with the Department’s contention that it
consulted with a large cross-section of Iranians, if the reference is to
contacts with those Iranians most of whom are supporters of the
Tehran regime and former members of the SAVAK (the shah’s

notorious secret police), and whose views were subsequently reflected
in the report. In that case, however, fairness dictates that the authors
acknowledge that their report reflects the thinking of such individuals,
not Mojahedin sympathizers.

5- Despite the claim that the Department reviewed Mojahedin
publications from the 1960s through October 1994, the report does

not contain even one reference to Mojahedin or NCR publications
featuring replies to many of these accusations. 6 For example, there
is no mention of Appeasing Tehran’s Mullahs , 7 a book-length,



Democracy Betrayed

4

documented response, published by the NCR Foreign Affairs
Committee. For impartiality’s sake, the authors should have
accurately cited at least one of the Mojahedin’s replies to the numerous
baseless accusations, even if only as a preface to their argument
against it.

The State Department and Mr. Henzel received the book through
various channels including the House Foreign Affairs Committee.
The press had also reported on this book. Mr. Henzel had himself
confirmed receiving the book in a meeting with one of the few Iranians
he met.

Selective Sources

6- Despite the authors’ claims of varied sources, the report draws
largely from one book, The Iranian Mojahedin , by Ervand
Abrahamian. 8 There are 16 references to this work, and the report’s
main topics have been borrowed from it. Minus the end notes and

annexes, the report is 23 pages. On the average, in 70% of the pages
there has been at least one reference to  Abrahamian’s book. Besides
the 16 references, in numerous instances the report borrows
identically from the book, without attribution. Apparently
embarrassed at the excessive resort to a single source, the authors
opted instead for plagiarism. Their references to the book, moreover,

have been selective; whatever not in line with their views was omitted.
There are, of course, other books that present events in a different
light, but the report’s authors chose, likewise, to overlook them in
favor of those in line with their slant.

7- Page ii of the report contains the following statement: “In 1981,
the Mojahedin leadership fled to France and formed the National

Council of Resistance (NCR) with other Iranian opposition
movements.” The statement, quoted without attribution, is one of
numerous inaccuracies in Abrahamian’s book. 9 The National Council
of Resistance was formed in Tehran, where Mr. Rajavi announced
the development in a press release.

8- Elsewhere, the report claims that “within a few years the NCR

became a mere shell,” 10 another exact quotation from Abrahamian’s
book whose source was not cited. 11

9- One of the report’s more contorted claims—that “the clerical
regime in Tehran, aware of the Mojahedin’s unpopularity, attempts
to discredit many of its opponents by falsely linking them to the



5

A Discredited Report

[Mojahedin]” 12—has also been  borrowed from the author of The
Iranian Mojahedin . 13 Again, there is no mention of the source.

10- The principal sources of the report, namely the aforementioned
book and others cited by the authors, besides their numerous
inaccuracies, are generally outdated and do not correctly depict the

present state of the Iranian Resistance. The Iranian Mojahedin , for
example, was written from 1984 to 1986 and published in 1989.
Another book, The United States and Iran , was published in 1982.
Most of the newspaper articles to which the report refers also date
back to the 1980s.

11- One source is The Gulf War, a book about the Iran-Iraq war

whose author hardly qualifies as an Iran expert. Indeed, his
knowledge of Iranian affairs is so limited that, for example, he
identifies Nooreddin Kianouri, the Tudeh Party Secretary General,
as the Mojahedin’s deputy Secretary General. 14 This error is analogous
to mistaking a communist party leader for the leader of the
Democratic Party or President Clinton.

12- Another source cited by the authors is Ehsan Naraqi, a high-
ranking ex-official of the SAVAK. After the revolution Naraqi changed
sides and lent his services to the Khomeini regime. According to his
own written account, he was a close confidant of the shah’s wife and
met frequently with the shah and shahbanu throughout the final
days of the Pahlavi rule, in December 1978 and January 1979. Despite
his close ties with the former regime, the mullahs quickly freed him,

after a short stint in prison, and he became a major theoretician of
the regime’s suppression. In his books, Naraqi blames the opposition
and Mojahedin for most of the executions, torture and killings by the
Khomeini regime. Iranian government newspapers are replete with
his interviews, in which Naraqi has attacked the Mojahedin. His
collaboration with the mullahs is so extreme that he endorsed

Khomeini’s death decree for Salman Rushdie in an article in the state-
controlled weekly Kayhan Havai , stating: “I view Salman Rushdie’s
book as a sacrilege and an insult to Muslims. I always knew that
Westerners were arrogant, intellectually arrogant. This surpasses
imperialism...” 15

13- The report’s references to Mojahedin sources are distorted

and occasionally false. For example, the statement that Voice of
Mojahed radio reported Mojahedin attacks on the regime’s
representatives abroad 16 is totally baseless. The radio never had such



Democracy Betrayed

6

a broadcast; a transcript of the relevant program is available for
review. The Foreign Broadcast Information Service’s (FBIS)
translation of the broadcast was erroneous, as the Mojahedin informed
the service in writing at the time. 17

14- The report cites a Wall Street Journal  article, published on

October 4, 1994, for charges about the Mojahedin’s internal affairs.
The authors, however, again fail to cite the Mojahedin’s response to
that article, published by the Journal  on October 19, 1994, 18 and
distributed by three U.S. Congressmen as a “Dear Colleague” letter. 19

In general, it is evident that the State Department had little interest
in the vast majority of the thousands of articles written in the past

12 years about the Mojahedin and Iranian Resistance in various
countries; the authors instead sought rather stale, undistinguished
material with which to attack the Mojahedin.

15- The report in several instances refers to dispatches by
international news agencies in accusing the Mojahedin of bombings
victimizing innocent bystanders. 20 A closer look reveals that all such

news items were quotations from the Khomeini regime’s news sources,
and immediately denied by the Mojahedin. In most cases, the same
news agencies carried the Mojahedin denials. 21 The authors of the
report saw no need to refer to these denials, however. This sort of
yellow journalism is common to the report as a whole.

16- The report claims that on July 17, 1992, after a meeting with
the Iraqi President, “In his statement, Rajavi said, ‘Iranian national

movements and their masses strongly denounce the Iranian regime’s
alliance with U.S. imperialism, world Zionism, and regional
reactionaries to launch aggression against Iraq, participate in the
blockade on it, and interfere in the domestic affairs of this safe,
steadfast country in the interests of colonial schemes and
conspiracies.’” 22

The report continues, “A day later, Voice of Mojahed reported the
visit, noting that the meeting between Rajavi and Hussein has been
widely reported by international news agencies.” 23

For the uninformed reader, linking a statement supposedly issued
by Mr. Rajavi to a Voice of Mojahed report the next day leaves no
doubt about the veracity of the statement or the radio broadcast. But

beyond the State Department ploy, the reality is that:
• Mr. Rajavi never issued any such statement nor made any such

comments after his July 17 meeting with the Iraqi president.



7

A Discredited Report

• No such statement or comments were published in any
Mojahedin publication or broadcast by Voice of Mojahed.

• As reported by Voice of Mojahed, News Bulletin of Supporters
of the People’s Mojahedin Organization of Iran , and the National
Council of Resistance’s monthly publication:

The President of the National Council of Resistance conferred with
the Iraqi president on terrorist acts by the ruling mullahs in Iran
and the bombing of a National Liberation Army base inside Iraqi
territory. He described these acts as flagrant violations of the cease-
fire and emphasized that terrorist, interventionist acts by the ruling
regime in Iran had continued throughout the previous year and
would continue... 24

On July 17, an AFP wire story reported that the meeting dealt
with the April 1992 bombing of an NLA base and prior terrorist

operations by the regime against the Mojahedin inside Iraqi territory.
Remarks at a press conference by Mohammad Mohaddessin, then
Director of International Relations for the Mojahedin, the following
day in Paris, and covered extensively by Agence France Presse, 25

concur with the aforementioned account. Therefore, the State
Department’s reference to the meeting, directly or indirectly quoting

local media, were disingenuously attributed to Mr. Rajavi. As this
example illustrates, the Department’s refusal to engage in a dialogue
with the Mojahedin was intended to give the authors of the report a
free hand in mis-representing the Mojahedin.

17- The authors also portray routine congratulatory telegrams
from the NCR President on the anniversary of the Iraqi national day

as damning. If so, how are we to interpret congratulatory telegrams
from Presidents Reagan and Bush to President Saddam Hussein on
the same occasion in previous years? The NCR President’s
congratulatory telegrams on the national days of France, the United
States, Jordan, Turkey and many other countries are similarly
routine. Perhaps the authors are implying the Iranian Resistance

should follow their lead in such matters. After affirming, albeit
sarcastically, that Rajavi was expelled from France and went to Iraq,
it is inconsistent to fault him for engaging in customary courtesies
with the president of the host country.

18- To discredit the Mojahedin as a credible source, the
Department refers to the 1990 report by Mr. Reynaldo Galindo Pohl,



Democracy Betrayed

8

the Special Representative of the United Nations Commission on
Human Rights on Iran.  It says that following a trip to Iran, he “found
some Mojahedin allegations inaccurate.” 26 Special representatives of
the United Nations Human Rights Commission have to date prepared
some 21 reports about the violations of human rights in Iran. In all

of these reports, including the 10 reports issued by Mr. Galindo Pohl
after the one quoted by the State Department, he has consistently
used the Mojahedin information due to its reliability and authenticity.
But the authors have not mentioned any of them. The 1990 report
was an exception to the rule. During Mr. Galindo Pohl’s eight-day
trip to Tehran, the Khomeini regime resorted to different schemes

and provided erroneous information to prevent the formulation of a
comprehensive report. Regrettably, it was partially successful. The
Special Representative did indicate at the time that due to his short
trip, he did not have sufficient time to offer a complete assessment of
the situation and that most of his time was spent with government
officials. The 1990 report was criticized for its deficiencies and

inaccuracies by international human rights organizations and nearly
1,000 parliamentarians, including a large number of American
congressmen and senators. 27

Discrepancies

19- According to the report’s introduction, “responsibility for
preparing the report was delegated to the Secretary of State by a
presidential memorandum dated July 26, 1994.” 28 In other words,
the Department had no responsibility vis-a-vis the matter prior to
this date. Actually, Congress had required the President to prepare
the report, not the State Department. On July 26, however, Ms.

Sherman wrote in response to a letter from Rep. Robert Torricelli:
“We are presently consulting on the report with the N.S.C. and other
agencies.” 29 Furthermore, in her July 26 letter, Ms. Sherman has
enumerated the very same findings she claimed, subsequent to the
report’s release, had been reached after much research, consultation
with Iranians and experts, etc. Therefore, it is obvious that the

findings of the report were predetermined, and that claims of “a
comprehensive review” and consultations with a large cross-section,
etc., are baseless.

Interestingly, following the publication of the 41-page report, the
State Department has again sent an anti-Mojahedin letter to a



9

A Discredited Report

number of representatives, stating, “We believe that the report
contains accurate and current information on the Mojahedin and their
positions, drawing on information disseminated by the group itself.
We also consulted with academic and governmental experts, many
of whom are in contact with Mojahedin.” 30 The rest of the three-page

letter is exactly identical to the July 26 letter sent to Representative
Torricelli.

20- The report purports the Mojahedin changed their tone in 1981
and began to speak more of democracy. “The first expression of
Mojahedin ideology aimed at attracting Western support was
published in 1981 when Bani-Sadr and Rajavi issued a ‘Covenant’

for the National Council of Resistance,” the report relates. 31 “Similar
in many respects to the Minimum Expectations Program the
Mojahedin had outlined in Iran in 1979, the Covenant promised
simultaneously to establish a democracy and to declare Islam as the
national religion. It further promised respect for civil liberties...” 32

the passage continues. The authors’ latter observation confirms,

contrary to their claim a few lines earlier, that democracy had clearly
been a pivotal point in the Mojahedin program since 1979, not 1981.

Anyone familiar in one way or another with the politics of the
post-revolutionary Iran well remembers that the Mojahedin’s main
point of contention with the theocratic regime established by
Khomeini was “democratic freedoms.” It was on this basis that the
Mojahedin boycotted the constitutional referendum to institutionalize

the principle of velayat-e faqih, having rejected such a principle as in
violation of the nation’s free will. 33

21- On page 11, it is stated: “The Mojahedin claim they do not
target civilians in Iran. We are unable to confirm or refute this
assertion.” In the Executive Summary, page iii, however, the authors
declare: “The Mojahedin are responsible for violent attacks in Iran

that victimize civilians.”
22- The report claims that in 1988, the Mojahedin were wiped

out. 34 Elsewhere, an Iraqi Kurdish leader, Jalal Talebani, is quoted
as saying, “5,000 Iranian Mojahedin joined Saddam’s forces in the
battle for Kirkuk” 35 in 1991. It is not clear how the Mojahedin, wiped
out in 1988, could muster a force of 5,000 for one battle alone, three

years later. It is obvious, however, that once the authors had set out
to indulge the mullahs in Tehran, they felt justified in any fabrication
or discrepancy. Again, minimum norms of fairness dictate at least a



Democracy Betrayed

1 0

reference to the Mojahedin’s denial, published by Reuters and the
Associated Press at the time. 36 The Mojahedin categorically denied
any involvement in Kirkuk or the “battle” for it, as alleged by Talebani,
whose fabrication was meant to encourage the mullahs to keep up
the flow of funds, fuel, flour, etc.

Distortions

23- One example of the sort of falsification and distortion of facts
prevalent in the report is the claim that: “Analysts assume that
Saddam permitted the NLA to cross into Iran [in March 1991] in

order to signal that he would not tolerate Iranian support for a Shi’a
uprising in southern Iraq.” 37 The New York Times  of June 5, 1991 and
The Times of London of April 2, 1991 are cited as the sources of this
claim.  The NLA’s forces never crossed into Iran in March 1991; the
only source of claims to the contrary is the Khomeini regime. The
New York Times  article in question alleges no such crossing. On the

contrary, the article quotes a Mojahedin official as saying that the
regime’s forces had entered Iraqi territory to attack the NLA. Times
of London also pointed out that the Iranian regime had made such a
claim. It reported the Mojahedin’s statements as well. Neither did
Times  of London mention any comments by “analysts” on this matter.
NLA forces captured several of Khomeini’s troops. These POWs, later

handed over to the International Red Cross, stressed that they
belonged to a contingent of 20,000 Revolutionary Guards, crossing
the border to attack the Iranian Resistance. 38

24- The report states that in 1993, Maryam Rajavi succeeded
Massoud Rajavi as the “future President of Iran.” 39 Mr. Rajavi never
held this position. In August 1993, the National Council of Resistance

elected Mrs. Rajavi as the future President of Iran for the transitional
period. 40

25- The report states that Maryam Rajavi had previously held
the position of “NCR secretary-general.” 41 This is also false. The NCR
has never had such a post, nor has Mrs. Rajavi occupied any
equivalent position in the NCR. Actually, before her election as future

Iran President, Mrs. Rajavi had no official post in the Council.
26- The report states that Mr. Rajavi was arrested and imprisoned

in 1972 and was kept in prison until 1979. 42  Mr. Rajavi was arrested
by the shah’s SAVAK not in 1972 but on August 23, 1971. He was
freed from prison on January 21, 1979 as a result of the popular



1 1

A Discredited Report

uprising against the shah’s dictatorship.
27- The report states that the National Council of Resistance

has set up eight committees. 43  This is also wrong. In August 1993,
the NCR announced the formation of 18 committees and made the
names of their chairpersons public. 44 The said statement was

forwarded to the State Department at the time. Appeasing Tehran’s
Mullahs , published in September 1994 and sent to the Department,
also reported the formation of 18 committees.

28- The report identifies Mohammad Hossein Naqdi, the NCR
representative in Italy, assassinated in March 1993 in Rome by the
mullahs’ terrorists, as the head of the Mojahedin’s Rome office. 45 Mr.

Naqdi was a well-known secular member of the Council and never a
member of the Mojahedin.

29- The report quotes Ehsan Naraqi, the operative both for the
shah’s SAVAK and the mullahs’ regime, as saying, “The Mojahedin
assisted in the identification, arrest, and execution of alleged
supporters of the shah’s regime. Thousands of these individuals,

presumed to be opponents of the new Khomeini government, were
sentenced to death by Ayatollah Khalkhali, the head of the
Revolutionary Tribunal also known as the ‘hanging judge’.” 46

Blaming the atrocities of the hanging judge on the Mojahedin is
the kind of lie that only the authors of the State Department could
fabricate. Since the very beginning of the revolution, the Mojahedin
called for the prosecution of the leaders of the shah’s regime and the

exposure of their crimes. They also stressed the need for public trials
and the presence of the jury.  A public trial, they felt, would not only
reveal the atrocities by the shah’s regime, but will also prevent the
regime from perpetrating the same crimes. The  alleged participation
of the Mojahedin in the arrest and execution of “the supporters of the
shah’s regime” is absolutely false. Those sought after by the Pasdaran

(The Guards Corps) from the beginning were the Mojahedin
sympathizers.  As he stated later on, Khalkhali had executed
thousands of people according to Khomeini’s hand-written decree. In
addition to some of the officials of the shah’s regime, the victims were
by and large the Khomeini regime’s opponents, including the
Mojahedin and dissident Kurds.

30- The report contends that, “In 1986, for example, after he had
relocated to Iraq, Rajavi unilaterally dissolved the PMOI’s Central
Committee and personally appointed a 500-person Central Council.” 47



Democracy Betrayed

1 2

The statement is ample proof of the authors’ total lack of knowledge
of the Mojahedin’s structure and modus operandi . Firstly, the 575-
member Central Council took steps in 1984-85 to democratically adapt
to the organization’s growing ranks. In late 1985, the Central Council
in Paris decided to dissolve the Political Bureau (then the Mojahedin’s

highest decision-making body, consisting of 20 members) and the
Central Committee, and to replace them with an Executive
Committee, encompassing a broader range of the membership, as
the highest decision-making body in the organization. Mr. Rajavi,
then Secretary General of the Mojahedin, announced the change on
February 8, 1986, in a speech at Auvers-sur-Oise in France. The

change, therefore, was decided upon and approved by the Central
Council, not, as the report contends, unilaterally implemented by
Mr. Rajavi. Furthermore, it occurred in Paris, not after the move to
Iraq.

Secondly, the formation of the “500-person Central Council,” to
which the report alludes, had nothing to do with the dissolution of

the Political Bureau or Central Committee. The names of the council’s
members, who included the individuals in the Political Bureau and
Central Committee, as well as deputies to the Central Committee
and the heads of various sections in the organization, were formally
announced in spring 1985. Council members are nominated for the
position by the organization’s members at the various sections. 48 The
same, democratic process is used today. In June 1994, the Mojahedin

Central Council had 1,647 members. 49 The Mojahedin’s publications
at the time provided detailed reports on these changes.

31- The report has quoted remarks by “an Iranian jurist”
identified as “Rajavi’s former attorney” 50 from an article appearing
in the Christian Science Monitor  of June 10, 1986. The report neither
mentions the jurist’s name (Abdol Karim Lahiji) nor accurately

identifies him. Mr. Lahiji was never Mr. Rajavi’s attorney. He briefly
represented a Mojahedin member in 1979. The authors’ zeal to convict
presumably precluded their checking for accuracy, and they repeated
the journalist’s error. Unless, of course, the State Department would
not distinguish between the two, in which case one can ask whether
the Department considers a lawyer for any member of the Democratic

Party as representing the U.S. President. In this way, the report’s
authors have tried to produce a credible witness so that in the next
step they could exploit his hostile remarks against the Iranian



1 3

A Discredited Report

Resistance.  Lahiji is well known in the Iranian exile community for
collaborating with the mullahs in gathering intelligence on the
Mojahedin. The Christian Science Monitor   quoted him in a different
issue of the paper as saying, “I am not committed to the Islamic
regime’s downfall and I will return to my country as soon as possible.” 51

In that article, he said that the figures on execution victims and
political prisoners cited by the Iranian Resistance are “exaggerated.”
Iranians opposed to the Khomeini regime view such statements as
being tantamount to repentance for one’s “past errors” vis-a-vis the
ruling regime. If the authors seek to lend credibility to their report
by referring to such individuals, they are only discrediting themselves.

32- Another example of factual distortion appears in the portrayal
of non-violent acts of protest in different countries, including that
against the regime’s Foreign Minister when visiting Potsdam,
Germany, as violent acts of terrorism. 52 In Potsdam, Iranians
protesting against the visit by a delegation from the regime, threw
several eggs at Velayati’s motorcade. Neither the German police nor

government described the protest as a terrorist act.
In light of this concern that the security of the regime’s Foreign

Minister was jeopardized by legitimate protests, the absence of
equivalent dismay at the regime’s Scud-B missile attacks, air raids
violating the no-fly zone and mortar attacks on the Mojahedin appears
especially stark. There is also the matter of disinterest in  the torture
and assassination of Resistance activists. Over 100,000 people have

been murdered by the Khomeini regime on political charges. A
detailed list of over 20,000 names has been presented to the human
rights bureau of the State Department in previous years. And there
is the matter of the Department’s nonchalance about the regime’s
violation of the  no-fly zone, above the 36th parallel.

33- The report refers to the activities of the Mojahedin’s office in

Australia. 53 The Mojahedin have never had an office in Australia and,
therefore, no reference to such an office has ever appeared in
Mojahedin publications. This fact can easily be checked with the
Australian authorities.

34- The report contends that the Kurdistan Democratic Party of
Iran (KDP) finally decided to leave the National Council of Resistance

in 1986. 54 This, again, is erroneous. On April 9, 1985, the NCR voted
unanimously to expel the KDP, due to its contacts with Khomeini’s
Revolutionary Guards Corps, in violation of the NCR’s constitution.



Democracy Betrayed

1 4

The KDP’s expulsion followed a six-month grace period, during which
it was encouraged to sever links with the regime. At the time, the
Mojahedin and NCR publications as well as other Iranian media
formally announced the matter. The relevant NCR resolution states:
“The Kurdish Democratic Party of Iran’s divergence of opinion with

other members of the National Council of Resistance, which has
continued for several months, is over that party’s political negotiations
with the Khomeini regime,” adding that if the KDP did not “openly
prohibit and condemn any political negotiation with the Khomeini
regime by signing the present document, like all other council
members” then further cooperation between the NCR and the party

would be “irrelevant.” 55

After its expulsion from the National Council of Resistance, the
KDP repeatedly sought to meet with the Mojahedin leadership.
Contrary to the report’s contention, the requests for meetings
continued until 1987. One letter requesting to meet and negotiate
with the Mojahedin leadership, signed by the former KDP Secretary

General, Abdol-Rahman Qassemlou, is dated March 13, 1987. 56 Bound
by the April 1985 Council resolution, however, the Mojahedin refused
the request until such time as the KDP had shunned relations and
negotiations with the Khomeini regime.

35- The report further contends that Abol Hassan Bani-Sadr left
the Council because of  “Rajavi’s unilateral decision to tie the Council
to Iraq.” 57 Again, this is untrue, as attested by documents published

about Mr. Bani-Sadr’s expulsion from the National Council of
Resistance.

• The NCR has established no alliance with Iraq nor any other
country.

• The decision for Mr. Rajavi to meet Mr. Tariq Aziz in Paris was
approved by all Council members, including Mr. Bani-Sadr. Two days

prior to Mr. Rajavi’s public meeting with Mr. Aziz on January 9, 1983
in Paris, Mr. Bani-Sadr sought a secret meeting with Tariq Aziz at
another location, which he canceled after being informed of Mr.
Rajavi’s meeting in his residence. 58 In his book, to which the report
refers, Mr. Bani-Sadr confirms that he was informed of the meeting
beforehand, and that he had agreed to it. 59

• The NCR’s Peace Plan was ratified on March 13, 1983, by a
unanimous vote, and signed by Mr. Bani-Sadr. In the introduction to
the plan, the Council stresses,



1 5

A Discredited Report

The National Council of Resistance... after six months of
comprehensive deliberations and consultations aimed at achieving
a just peace, following the meeting between the Iraqi Vice-Premier,
Mr. Tariq Aziz, and the President of the National Council of
Resistance, Mr. Massoud Rajavi, and in view of the joint communiqué
of January 9, 1983, which was issued at the end of the meeting,
presents its peace plan.

• The peace plan, along with the aforementioned introduction,

was published at the time in Mr. Bani-Sadr’s newspaper. 60 A copy of
the original document with Mr. Bani-Sadr’s signature was also
published. 61  Therefore, the authors’ contention that Mr. Bani-Sadr
left the Council because of “Rajavi’s unilateral decision to tie the
Council to Iraq” is a sheer lie.

• Actually, Mr. Bani-Sadr’s expulsion from the NCR, unanimously

approved in March 1984, 62 occurred a year after the approval and
publication of the NCR Peace Plan. As explained by the NCR in April
1984, 63 Mr. Bani-Sadr was expelled for his political inclination to
search for moderates within the regime and dreams of returning to
his former patron, Khomeini, and moderating his regime. The
substance of Mr. Bani-Sadr’s secret correspondence of July 23, 1984,

with Khomeini, discovered by Resistance activists in Iran, was
subsequently unveiled, along with a copy of the hand-written letter
bearing Mr. Bani-Sadr’s signature. This letter confirms that the
allegations made by the report’s authors are invalid. 64

36- The report has mentioned the Union of Iranian Communists
as an early member of the NCR.65 This also is erroneous. This group,

known as the Sarbedaran  in Iran, was never a member of the NCR
and is not a signatory to any of the Council’s documents, declarations
or plans. A statement by the Secretariat of the National Council of
Resistance about the group, published on February 4, 1983, clarifies
the following points:

• The Union of Iranian Communists issued a statement declaring

its support of the NCR 10 days after the NCR’s formation in Iran, on
August 1, 1981.

• About a year later, a representative from the group traveled to
Paris and submitted a written request for the group’s membership in
the Council. This request was reviewed and approved in the Council’s
August 20 meeting, and the decision published in the Council’s

bulletin. Inexplicably, however, a representative for the group was



Democracy Betrayed

1 6

not named and no one appeared in that capacity.
• During this period, the group was hit hard by the Khomeini

regime, and essentially destroyed. They staged an uprising in the
northern city of Amol on January 25, 1983, as a result of which 22 of
their members were arrested and executed.

• No representative from the group ever participated in the
Council. On March 23, 1984, the surviving members announced in a
statement that because they had lost contact with many members
after “the martyrdom of a great number of our leaders and members,”
and also due to differences of opinion about joining the Council, the
Union of Iranian Communists never participated in the Council’s

meetings and “is not a member of the National Council of
Resistance.” 66

37- The report also mentions the Hoviyat  group as an early NCR
member, 67 while alleging that Mr. Bani-Sadr’s and the KDP’s
departures “prompted a mass exodus and discouraged new
membership.” The Iranian People’s Fedayeen Guerrillas - Followers

of the Hoviyat  Program actually sought membership in the NCR on
September 6, 1984 - after Mr. Bani-Sadr’s expulsion and in the heat
of the discussions about the KDP’s expulsion. In a subsequent session,
the Council approved and announced its membership. It is thus clear
that the authors have again sought to portray the NCR as
undemocratic by distorting the facts.

As Mr. Rajavi, the Council’s official spokesman, has declared

frequently since the NCR’s inception, democratic, independent and
nationalist principles are of critical importance, as confirmed by the
experience of the shah’s and Khomeini’s dictatorships. Unlike
Khomeini, “we will not seek unity at any price with various people in
Paris, and then violently remove them after gaining power in Iran,”
he stressed. The NCR’s insistence on these principles dictated the

expulsion of Bani-Sadr and Qassemlou. It is both mendacious and
unacceptable to portray differences over such questions as moderating
the mullahs or maintaining relations with Khomeini’s Revolutionary
Guards, as a difference over a lack of democracy in the Council. It is
because of these differences that these former members of the NCR
have forfeited their credibility with the Iranian people and

international circles. Today, Bani-Sadr is a non-entity. The KDP
suffered a schism in March 1988; fifteen members of the party’s
politburo as well as members and deputies to its central committee



1 7

A Discredited Report

split to form a new party. The NCR, in contrast, has enjoyed greater
stature and credibility as the only democratic alternative to the
mullahs’ religious, terrorist dictatorship. At the time of Bani-Sadr’s
expulsion, the NCR had only 15 members; today, it has 235 members,
half of whom are women.

Murder of Americans

38-The report accuses the Mojahedin of assassinating six
American citizens in the 1970s: Lt. Col. Hawkins, Col. Schaeffer, Lt.
Col. Turner, and three Rockwell International employees. The report

adds that “the attacks on the Rockwell employees occurred on the
anniversary of the arrest of a Mojahedin member, Rahman Vahid
Afrakhteh, for the murder of Colonels Schaeffer and Turner.” 68 There
are several errors, distortions and discrepancies in this section of the
report which confirm the Mojahedin’s account of the events.

There is no such person as Rahman Vahid Afrakhteh. This name

mistakenly combines the names of two brothers, Rahman Afrakhteh,
who was never seriously involved in any political activity, and Vahid
Afrakhteh.

Vahid Afrakhteh is well known for his role in the coup  against
the Mojahedin in the mid-1970s. Associating him and attributing his
subsequent actions to the Mojahedin is completely unjustified. In

fact, he participated in the assassination of several Mojahedin
members, including Majid Sharif-Vaqefi and Mohammad Yaqini in
1975. He was arrested by the shah’s SAVAK in the spring of 1975
and executed in early 1976.

39- The report acknowledges that the assassination of the
Rockwell employees occurred on the anniversary of Afrakhteh’s

arrest. 69 Therefore, the assassinations may be presumed to have been
the work of his associates, not the Mojahedin, who were themselves
victims of him and his gang. A document from 1976, containing
findings by American officials on the Rockwell assassinations, attests
that the assassins belonged to the “Iranian People’s Strugglers (IPS),”
a group identified as responsible for many past attacks on

Americans. 70 The name “Mojahedin” was certainly well known to the
shah’s regime and American officials in 1976; the report itself states
that the name “Mojahedin” first appeared in 1972. The report’s
authors, claiming to have consulted other government agencies in
preparing the report, must have had access to this document.



Democracy Betrayed

1 8

40- Finally, the strongest evidence that the Muslim Mojahedin
were not involved in the assassinations of the aforementioned
Americans are the statements issued by their assassins. The first,
dated May 22, 1975, regarding the assassinations of Col. Schaeffer
and Lt. Col. Turner, bears the Mojahedin emblem, without, however,

the traditional Quranic verse at the top, establishing that it is the
work of the Marxist infiltrators. The tone used in the statement is
also indicative of this fact. 71

In a second statement, dated July 3, 1975, the emblem again
lacks the Quranic verse, establishing that it belonged to the Marxists.
The writers accept responsibility for “the unsuccessful attempt to

assassinate an American diplomat.” 72 The tone and wording, again,
indicate that it was unrelated to the Mojahedin.

A third statement, dated August 28, 1976, takes responsibility
for the deaths of three Rockwell employees. The Mojahedin emblem
is altogether absent. 73

It is, therefore, obvious that the assassinations have been

erroneously attributed to the Mojahedin, who were not involved in
them. As the Mojahedin have clarified, after the arrest of all their
leaders and the majority of their members in 1971, a group took
advantage of the situation and expropriated the Mojahedin name.

41- The report claims that in recent months, the Mojahedin and
NCR have tried to associate themselves with Dr. Mohammad
Mossadeq to enhance their credibility. This is another case of blatant

fabrication. Since their foundation, the Mojahedin have emphasized
their goal of fulfilling the objectives of the leader of Iran’s nationalist
movement. In his defense before the shah’s military tribunal, 23 years
ago in spring 1972, Massoud Rajavi stated before journalists  present
in court: “With the backing of the Iranian people, the late Dr.
Mossadeq came to power to get the law passed to nationalize Iranian

oil. It was for this reason that the people gave him the reins of power.
His government was the only legal government in Iran. I do not need
to elaborate on Mossadeq’s government policies... My colleagues and
I are the children of Dr. Mossadeq and have forsaken personal careers
and wealth.” Ten years later, on July 29, 1981, the anniversary of the
nationwide uprising that restored Dr. Mossadeq in 1952, Mr. Rajavi

announced the formation of the National Council of Resistance of
Iran, the democratic alternative to the religious, terrorist dictatorship.
The NCR and Mojahedin’s publications and messages, as well as



1 9

A Discredited Report

statements by Rajavi and other officials of the Iranian Resistance
frequently extol Dr. Mossadeq.

Obverse Logic

42- Feeling the pressure of Congress and the public, both of whom
had expressed concern about the method in which the report was
being prepared, and reacting to charges of appeasing the mullahs,
Ms. Sherman was obliged to emphasize in her letter, accompanying
the report, that the State Department’s position on the Mojahedin
did not imply “support for the behavior of the current regime in Iran.” 74

She did not, however, mention the Department’s long-standing
position favoring dialogue with the terrorists ruling Iran. This
penchant had been repeatedly enunciated by the Bureau of  Near
Eastern Affairs. Perhaps Ms. Sherman sought to save face, but the
authors are well aware of the implications of so biased a report against
a nationwide, just resistance movement. In the world of Realpolitik ,

this report is tantamount to appeasement of the ruling regime in
Iran. The mullahs, consequently, were not offended by Ms. Sherman’s
apologetic comments, and welcomed the report. (See chapter IV) In
contrast, Tehran’s dictators lashed out at members of Congress for
having urged that the Mojahedin be heard.

If Ms. Sherman and her Department are sincere in revoking their

call for dialogue with the regime, the least that can be expected is
that they state this position officially. We invite the State Department
to announce that the United States will not engage in any dialogue
with the ruling regime in Iran, on the grounds that it has executed
tens of thousands of people for political reasons, assassinates its
opponents abroad, lacks support among the Iranian people, has

established a brutal dictatorship and therefore does not legitimately
represent Iran’s people.




